Werk jij met of voor kinderen en jongeren in het onderwijs en wil je samen met ze kunnen kijken naar hun talenten en ze verschillende vaardigheden aanleren waar ze wat aan hebben, kijk dan hier voor ons aanbod.

TRAINING GROEPSVORMING EN EEN POSITIEF KLASSENKLIMAAT

Voor wie?

Klassen in het middelbare onderwijs met hun mentoren.

Wat willen we bereiken met de training?

Een nieuw schooljaar, een nieuwe of andere groep, dat is spannend en helemaal voor de eerste klassers. De eerste vier tot zes weken van het nieuwe schooljaar zijn misschien wel meteen de belangrijkste van het jaar. Tijdens deze weken wordt de basis gelegd voor een positief groepsklimaat. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een beter welbevinden van de leerlingen en daardoor kunnen ze ook betere prestaties behalen. Dit geldt voor de eerste klassen, maar ook in de hogere klassen begint het groepsproces weer helemaal opnieuw na de zomervakantie.

In deze training werk je als leerkracht/mentor samen met een trainer van Fibbe aan de groepsvorming met als doel een positief klassenklimaat te krijgen. Aan bod komen afspraken maken en positief communiceren, gedrag van mijzelf en van de ander, het geven van complimenten, feedback en kritiek, en je eigen mening geven en grenzen stellen.

Praktische zaken

  • De training bestaat uit 4 sessies van 60 minuten. De training vindt op school plaats samen met de mentor.
  • Deze training is maatwerk en wordt in overleg met de school samengesteld.

Data

In overleg.

Kosten

Op aanvraag.

LEREN DOE JE ZO (EXECUTIEVE FUNCTIES)

Voor wie?

Kinderen in groep 5 of 6 van de basisschool.

Wat willen we bereiken met de training?

"Ruim je tafel leeg, schuif je stoel aan en pak je jas." Voordat je als leerkracht de zin hebt afgemaakt, staan alle kinderen al bij hun jas maar liggen de tafels nog vol met spullen. Herkenbaar? Is het voor de klas lastig om zelfstandig te starten met hun werk, door te werken als het moeilijk is, raken ze snel afgeleid of werken ze vluchtig?

Door de kinderen een inkijkje te geven in hoe hun brein werkt, ze te leren wat hun eigen valkuilen zijn en welke strategieën ze kunnen gebruiken om tegen deze valkuilen in te gaan, wordt het werken in de klas gemakkelijker.

De fantasie van groep 5/6 wordt tijdens deze training aangesproken met beeldende metaforen voor de valkuilen en strategieën in de klas. De training wordt gegeven in nauwe samenwerking met de leerkracht. Er wordt gewerkt aan de executieve functies van de kinderen. In deze sessies wordt zowel klassikaal als individueel geoefend met het toepassen van strategieën, passend bij de verschillende thema's die onder de executieve functies passen. Ouders worden middels een wekelijkse nieuwsbrief op de hoogte gesteld.

Praktische zaken

  • Vooraf vind er een intake plaats met de leerkracht.
  • De training bestaat uit 8-wekelijkse klassikale sessies van 60 minuten. De training vindt op school plaats samen met de leerkracht.
  • De training wordt afgesloten met een evaluatiegesprek met de leerkracht.

Data

In overleg.

Kosten

Op aanvraag.

LEREN LEREN

Voor wie?

Klassikale module voor leerlingen in de brugklas en tweede klas middelbare school.

Wat willen we bereiken met de training?

Een klassikale versie van de (individuele) leren leren training. In deze training gaan we aan de slag met leerstrategieën en studievaardigheden. Van belang zijn vaardigheden als plannen en organiseren, maar ook krijgt het kind inzicht in het eigen denk- en leerproces. Als een kind van zichzelf weet wat zijn sterke en kwetsbare punten zijn en hoe het in zijn brein werkt, kan hij of zij zich optimaal ontwikkelen.

Praktische zaken

Deze training is maatwerk en wordt in overleg met de school samengesteld.

Data

In overleg.

Kosten

Op aanvraag.

ZICHT OP GEDRAG, OMGAAN MET ELKAAR

Voor wie?

Kinderen vanaf groep 5 van de basisschool.

Wat willen we bereiken met de training?

Soms merk je dat de sfeer in de klas beter kan. Je ziet bijvoorbeeld regelmatig vervelende situaties in de klas ontstaan of je merkt zelfs dat er sprake is van pestgedrag tussen leerlingen. Tijdens de training ontdekken we met elkaar welke soorten gedrag er zijn, waarom we doen zoals we doen en wat de invloed daarvan is op de groepsvorming en veiligheid in de klas.

Praktische zaken

  • De training bestaat 4 klassikale trainingssessies van 60 min in nauwe samenwerking met de leerkracht.
  • Deze training is maatwerk en wordt in overleg met de school samengesteld.

Data

In overleg.

Kosten

Op aanvraag.

JE BIBBERS TE BAAS - KLASSIKAAL

Voor wie?

Kinderen in de leeftijd van 9-12 jaar.

Wat willen we bereiken met de training?

Zijn er veel kinderen in de groep die last lijken te hebben van faalangst of blokkeren als ze de opdracht krijgen? Je bibbers de baas is een training waarin kinderen vaardigheden leren om met hun faalangst om te gaan. Tijdens de training leren ze hun gevoelens herkennen en benomen. Positief en oplossingsgericht denken staan centraal evenals het aangaan van lastige situaties in kleine stapjes en het aangaan van sociale contacten. De kinderen die geen faalangst hebben profiteren van extra inzicht in eigen emoties en denken, en kunnen een steunende factor zijn in de groep. Dit maakt de training voor de hele groep geschikt.

Praktische zaken

  • Vooraf vind er een intake plaats met de leerkracht.
  • Daarna volgen 8 klassikale trainingssessies van 60 min op school.
  • De training wordt afgesloten met een evaluatiegesprek met de leerkracht.

Data

In overleg.

Kosten

Op aanvraag.

Jongere en Corona

WEBINAR-UITDAGINGEN IN DE PUBERTIJD NA DE CORONAPERIODE

Het is afgelopen jaar veel in het nieuws geweest; vooral jongeren hebben veel last gehad van de gevolgen van de coronamaatregelen. Er is veel meer sprake van sombere gevoelens en eenzaamheid onder de jeugd. Veel ouders maken zich zorgen wanneer hun puber hier thuis last van heeft. Ook leerkrachten zien de gevolgen onder hun leerlingen terug. Er is veelal sprake van een verminderde motivatie voor school en/of een slechte concentratie.
In dit webinar voor leerkrachten en docenten uit het voortgezet onderwijs wordt er gekeken welk gedrag en emoties horen bij "normaal" pubergedrag en wanneer is bepaald gedrag zorgelijk. Hoe komt het toch dat veel leerlingen zo'n slechte concentratie en/ of motivatie hebben?

Wat kan jij als leerkracht/docent doen om jou leerlingen bij te staan?

Data

23 januari 2023

Tijd

20:00 - 21:00 uur.

FIBBE IS PARTNER VAN

logo JA

logo KOLOM

logo combi kracht