Vacature:
Vakspecialist Leren en Ontwikkeling – Pedagogisch-didactisch profiel

(24–36 uur per week) | jaarcontract voor de duur van het schooljaar 2025/26)
Locatie: Prof. dr. Gunningschool – Haarlem
Organisatie: Fibbe

Waar ga je werken?
Bij Fibbe kunnen kinderen en jongeren vanuit de specialistische GGZ terecht voor diagnostiek en behandeling van diverse problematiek (onder meer angst-, stemmigs-, gedrags-, sociale- en leerproblemen). Wij helpen hen – vaak in samenwerking met scholen – weer op weg in hun (leer)ontwikkeling. Dat doen we op een persoonlijke, deskundige en positieve manier. Onze teams zijn werkzaam op locaties in Amsterdam, Zaandam, Haarlem en op scholen, waar we werken onder de naam Fibbe in School.

Met Fibbe in School bieden we deze specialistische hulp direct op school. Hierdoor staan we dicht bij het dagelijks leven van de leerling, kunnen we intensief samenwerken met docenten en het zorgteam, en zijn we laagdrempelig bereikbaar voor ouders. In deze functie werk je op de Prof. dr. Gunningschool in Haarlem, een school voor voortgezet speciaal onderwijs. De school richt zich op leerlingen met externaliserend gedrag en ontwikkelingsproblematiek, en biedt onderwijs op vmbo-niveau (basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en theoretische leerweg) in kleine klassen van maximaal 13 leerlingen.

Wat ga je doen?

Als vakspecialist met een pedagogisch-didactisch profiel werk je dagelijks in de klas, waar je bijdraagt aan een veilig en gestructureerd leerklimaat. Je werkt nauw samen met de docent en bent zichtbaar aanwezig om te ondersteunen bij groepsdynamiek, gedragsregulatie en het voorkomen van onrust.
Je signaleert spanningen, spreekt leerlingen aan op hun gedrag, helpt bij het aanleren van schoolse vaardigheden, en overlegt actief met docenten en mentoren. Je aanwezigheid zorgt ervoor dat het onderwijsproces doorgang kan vinden, terwijl leerlingen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben om tot leren te komen. Je bent bovendien betrokken bij overlegmomenten binnen de school, ondersteunt bij inhaalmomenten of incidentele leerlingbegeleiding, en fungeert als mentor van een groep leerlingen. Vanuit je rol werk je samen met het zorgteam van de school en met collega’s van Fibbe, waarbij je bijdraagt aan het versterken van het pedagogisch klimaat in de school. 

Taken en verantwoordelijkheden

  • Observeert en analyseert gedragssignalen van leerlingen en intervenieert tijdig vanuit pedagogisch inzicht. Stimuleert gewenst gedrag door middel van feedback en positieve interactie
  • Voert korte gesprekken met leerlingen buiten de klas om te reflecteren op gedrag en herstel
  • Ondersteunt leerlingen bij het versterken van executieve vaardigheden en het zelfstandig werken
  • Signaleert leer- en gedragsproblemen en bespreekt deze met de mentor, het zorgteam en andere betrokkenen
  • Coacht en adviseert docenten in het omgaan met complexe gedragsdynamiek in de klas
  • Draagt bij aan het opstellen, uitvoeren en bijstellen van ondersteuningsplannen
  • Ondersteunt bij de afname van toetsen en het plannen van inhaalwerk, met oog voor individuele behoeften
  • Begeleidt zij-instromers volgens protocol in overleg met de orthopedagoog
  • Neemt actief deel aan multidisciplinair overleg, teamvergaderingen en intervisie
  • Draagt bij aan het versterken van het pedagogisch klimaat op school en denkt mee over preventieve interventies
  • Fungeert als mentor voor een groep leerlingen en is aanspreekpunt voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Begeleidt leerlingen waar nodig naar de leerlingcoördinator en registreert relevante observaties in Magister

Wie ben jij?

  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding, zoals SPH, Social Work, Pedagogiek of een verwante studie
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met jongeren met een (lichte) verstandelijke beperking en/of gedragsproblematiek, en hun ouders
  • Je voelt je thuis op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp, en weet jouw pedagogische expertise in te zetten binnen de schoolcontext
  • Je werkt graag systeemgericht: in afstemming met leerling, ouders, docenten en zorgteam
  • Je herkent signalen in gedrag of ontwikkeling en weet hier methodisch en doelgericht op te reageren
  • Je bent in staat om rust, structuur en duidelijkheid te brengen in de klas en draagt bij aan een veilig pedagogisch klimaat
  • Je denkt mee over wat leerlingen, docenten en het team nodig hebben en vertaalt observaties naar praktische adviezen
  • Je communiceert helder, staat stevig in je schoenen en durft zowel zelfstandig als in teamverband te handelen
  • Je bent (bij voorkeur) SKJ-geregistreerd of bereid dit op korte termijn te regelen
  • Je vindt het vanzelfsprekend om je vakantie op te nemen tijdens de schoolvakantie

Wat bieden wij jou?

  • Een fijne werkplek binnen een betrokken schoolteam én het multidisciplinaire team van Fibbe waarin je wordt ondersteund
  • Een betekenisvolle functie op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp
  • Een betrokken schoolteam en multidisciplinair Fibbe-team waarin je wordt ondersteund
  • Een platte organisatie met een open en informele cultuur, waar ook ruimte is voor gezelligheid en onderlinge verbinding
  • Ruimte voor professionele ontwikkeling via werkbegeleiding, supervisie, intervisie en scholing
  • Arbeidsvoorwaarden en salaris conform de CAO GGZ

Interesse?
Heb je vragen of wil je solliciteren? Stuur je CV en motivatiebrief naar:

We kijken uit naar je reactie!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.